måndag 18 november 2013

Rock candy!

Ohhhh dessa minns jag från när jag var liten, jag åt de en hel del.. minns de som väldigt goda. :) Åt ni de när ni var yngre? Undrar varför de "glömts" bort. Väldigt fina färger på de tycker jag. :)


Ingredienser:
  • 1 påse socker
  • Bamboo grillspett
  • Rena glasburkar eller dricksglas
  • Clothespins
  • Tratt
  • Karamellfärg
  • Vatten

Instruktioner:
  1. Klipp ner dina Grillspett att passa i dina burkar. Kontrollera att det inte finns några vassa hörn.
  2. Doppa varje spett i vatten, sedan rulla i socker, och belägga dem väl. Låt varje pinne torka helt och ställ åt sidan.
  3. Blanda lika delar vatten och socker i en kastrull på med-hög värme tills det är upplöst. Rör om väl! 
  4. Fortsätt att tillsätta socker tills du har minst ett 2:1 förhållande. Du kommer att märka att det kommer att komma till en punkt där den inte kommer att lösas upp längre. Konsistensen ska vara en klibbig, söt sirap. Håll blanda tills blandningen börjar sjuda.
  5. Låt din sirap svalna i 10 minuter och häll i dina burkar med hjälp av en tratt. Var försiktig eftersom det är super varmt! 
  6. För att göra färgad sten godis, virvla runt i karamellfärg använder ett ersättningsbatteri spett. 
  7. Fäst en klädnypa på varje spett (de som du doppat i socker och låt torka) och placera i koppen. Kontrollera att spettet inte vidrör botten eller sidorna av burken.Kristallerna behöver utrymme att växa!
  8. Placera dina burkar på en varm plats med massor av dagsljus. Låt dem sitta i flera dagar. 
  9. Efter cirka sju dagar, kommer ditt Rock Candy vara redo!
  10. Ta bort pinnar och njut!

Receptet och bilden är lånat här!

2 kommentarer:

  1. Det där åt jag nog bara en gång, det kallas bröstsocker här i Sverige.. och det var "gubbgodis" haha. Något som äldre hade ätit som unga och därför fanns det en marknad. Nu är de flesta äldre inte i livet längre, och därmed har konsumenterna försvunnit. Dagens generationer är så sabbade av att ha matats med godis hela livet att de ofta inte gillar dessa ganska smaklösa godisar. Men fina är de, precis som du säger!
    (Jag har sett bröstsocker på någon enstaka affär då och då, men det är sällsynt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill minnas att de var goda. :) och tror nog ja att de var mormor som bjöd på såna. :)

      Radera